پرش به


تصویر

تصاویر گویا

تصاویر گویا تصویرسازی طرح و اجرا خبرهای مهندسی عمران

  • لطفا وارد حساب کاربری خود شوید تا بتوانید پاسخ دهید
28 پاسخ برای این موضوع

#1 aKalantari

aKalantari

    Advanced Member

  • Members
  • ستارهستارهستاره
  • 61 ارسال
  • Locationتهران

ارسالی 07 September 2016 - 08:29 PM

.

تصاویر گویا نام تاپیک جدید و دنباله داری خواهد بود که قصد دارد از طریق تصویر و توضیحات بسیار کوتاه به خبرهای مهندسی عمران و تصویر سازی طرح و اجرا بپردازد

.
تصاویری که با الگو برداری از نقاط قوت آن ها و یا پرهیز از نقائص نشان داده شده می تواند براحتی در گوشه ذهن یک مهندس جای گرفته، تا شاید روزی دیگر و در جایی دیگر ، بتواند به عنوان یک تجربه از آن استفاده نماید

.
این تاپیک می تواند تجارب مفید شما را ، از طریق نمایش تصاویر پروژه های اجرائی تان و یا اظهار نظرهای حرفه ای و مهندسی برای تصاویر نشان داده شده ، انتقال داده و بر دانش فنی (به‏ ویژه اجرایی) اعضای انجمن بیفزاید

.

Informative_Pictures_00_1.jpg

.


تصویر یک : از دردسرهای یک مهندس ناظر

.

.

Informative_Pictures_01_1.jpg

.

.

این مهندسا کی می خوان یادبگیرن که سر راه لوله فاضلاب و آب بارون، بتن آلماتور دار نریزن
نمی دونی چقدر زحمت داشت تا خرابش کنم

.

.

Informative_Pictures_01_2.jpg

.

.

برای احداث یک ساختمان قابل قبول علاوه بر یک مهندس ناظر خوب

به مجموعه ای (کارفرما، طراح، مجری، پیمانکار جزء، تکنیسین، کارگر و ....) حرفه ای و مسئولیت پذیر

همچنین مصالحی استاندارد و با کیفیت نیاز است

.


  • 5

#2 aKalantari

aKalantari

    Advanced Member

  • Members
  • ستارهستارهستاره
  • 61 ارسال
  • Locationتهران

ارسالی 08 September 2016 - 05:19 PM

ریزش کارگاه مترو در ایستگاه کیانشهر تهران

.

معاون امور عمرانی فرماندار تهران از نشست محوطه کارگاهی مترو در ایستگاه در حال ساخت کیانشهر(منطقه 15) واقع در خط شش مترو پایتخت خبر داد و گفت: براساس گزارش های اولیه ریزش سقف ایستگاه در هنگام برچیدن سگمنت ها (پایه ها) عامل وقوع این حادثه بوده است.

.

غلامحسین آرام افزود: این حادثه حدود ساعت 17 و 30 دقیقه امروز چهارشنبه 17 شهریور 95 در محدوده خیابان صالحی، تقاطع خیابان عزیزخانی در محل محوطه کارگاهی ایستگاه مترو کیانشهر رخ داده است. وی با اشاره به دلیل وقوع این حادثه گفت: کارگران پیمانکار مترو با فرض اینکه سقف ایستگاه تثبیت شده در حال جمع آوری سگمنت ها بودند که بخشی از سقف ریزش می کند.

.
دراین سانحه متاسفانه چند تن از کارکنان پیمانکار کشته و عده ای نیز مصدوم شده اند

جا دارد به عنوان همکار و یک عضو از جامعه مهندسی ایران، این حادثه را خدمت خانواده قربانیان حادثه تسلیت عرض نمایم. و آرزوی سلامت هرچه سریعتر برای مصدومان حادثه را بنمایم.

.

Informative_Pictures_02_1.jpg

.

.


  • 3

#3 aKalantari

aKalantari

    Advanced Member

  • Members
  • ستارهستارهستاره
  • 61 ارسال
  • Locationتهران

ارسالی 09 September 2016 - 08:17 PM

تصویر دو : سیستم شالوده های عمیق

.

.

Informative_Pictures_03_1.JPG

.

زمانی که بارهای وارده بر بستر فزون بر ظرفیت باربری خاک گردد، بکارگیری سیستم شالوده های عمیق راهکار حل مسئله خواهد بود

.
این سیستم مشتمل بر یک سرشمع بوده که بار ستون و یا ستون‏ها را به مجموعه شمع‏ ها و نهایتا به زمین انتقال می‏دهد

.

Informative_Pictures_03_2.jpg

.

.

Informative_Pictures_03_3.jpg

.

.

Informative_Pictures_03_4.jpg

.

.


  • 5

#4 aKalantari

aKalantari

    Advanced Member

  • Members
  • ستارهستارهستاره
  • 61 ارسال
  • Locationتهران

ارسالی 11 September 2016 - 09:10 AM

تصویر سه : قالب بندی ستون های مدور

.

ستون های با مقطع دایروی عملکرد بسیار بهتری نسبت به چهار گوش دارند و در مواردی که محدودیت معماری وجود نداشته باشد بخصوص برای کارهای صنعتی  و سیویل بیشتر مورد استفاده  قرار می گیرند

.

Informative_Pictures_04_1.jpg

.

برای قالب بندی ستون های مدور می توان از قالب های فلزی یا چوبی و .. استفاده نمود
وقتی ضریب تکرار در پروژه بالا باشد ساخت قالب های فلزی مقرون به صرفه خواهد بود ، این قالب ها معمولا در مدول های 1 و 2 و 4 ساخته می شوند، بطور مثال 0.5 و 1 و 2 متر

.

Informative_Pictures_04_2.jpg

.

هنگامی که ساخت قالب فلزی مقرون به صرفه نباشد و یا اینکه امکان دسترسی به این قالب ها از طریق اجاره نیز میسر نباشد، از قالب چوبی استفاده می گردد ، معمولا قالب بندی چوبی پر هزینه تر از قالب بندی فلزی می باشد.

.

Informative_Pictures_04_3.jpg

.

.

Informative_Pictures_04_4.jpg

.

.


  • 6

#5 aKalantari

aKalantari

    Advanced Member

  • Members
  • ستارهستارهستاره
  • 61 ارسال
  • Locationتهران

ارسالی 12 September 2016 - 01:45 PM

تصویر چهار : کشش - فشار - برش - پیچش

.

.

Informative_Pictures_05_1.jpg

.


  • 5

#6 aKalantari

aKalantari

    Advanced Member

  • Members
  • ستارهستارهستاره
  • 61 ارسال
  • Locationتهران

ارسالی 13 September 2016 - 09:05 PM

تصویر پنج : فرو ریختن یک پل راه آهن در جنوب شیلی

.

به تاریخ پنجشنبه 28 مرداد 1395 (حدود یکماه قبل) و در ساعت چهار بعدازظهر بوقت محلی، یک پل راه آهن در جنوب شیلی و بر روی رودخانه تاولتن (Tolten) و در نزدیکی شهر پیتراکوئن (Pitrufquen)، به هنگام عبور قطار سوخت از روی آن فرو ریخت و شش واگن حامل مواد سوختی و شیمیایی به داخل رودخانه سقوط کردند. این واگن ها موادی نظیر کلریت، روغن، سدیم هیدوراکسید را حمل می کردند. این حادثه تلفات جانی نداشته است. علل ریزش پل در دست بررسی می باشد.

.
به ساکنین شهرها و آبادی های اطراف محل سانحه تا شعاع ده کیلومتری ، هشدارهای لازم در مورد عدم استفاده زمانی از آب رودخانه داده شده بود.

.

.

Informative_Pictures_06_1_Bridge_Collaps

.

.

Informative_Pictures_06_2_Bridge_Collaps

.

.

Informative_Pictures_06_3_Bridge_Collaps

.

.

Informative_Pictures_06_4_Bridge_Collaps

.

.

کلیپ کوتاهی مرتبط با این سانحه پیوست گردیده است

.

فایل پیوستی  Train Wrecked After Bridge Collapses In Chile.rar   3.33MB   14 تعداد دریافت ها


  • 7

#7 aKalantari

aKalantari

    Advanced Member

  • Members
  • ستارهستارهستاره
  • 61 ارسال
  • Locationتهران

ارسالی 14 September 2016 - 05:35 PM

تصویر شش : طبقه نرم

.

طبقه نرم ، طبقه ای است که سختی جانبی آن کمتر از 70% سختی جانبی طبقه روی خود و یا کمتر از 80% متوسط سختی های سه طبقه روی خود باشد.

.

به دلیل کم بودن سختی جانبی طبقه ای خصوصا همکف و یا یکی دیگر از طبقات نسبت به بقیه ساختمان، در هنگام زلزله باعث می شود که  مفاصل پلاستیکی در ستون های طبقه مذکور تشکیل شده و بقیه ساختمان را روی آن فرو ریخته و بخواباند،
ضروری است که از تشکیل و ایجاد چنین طبقه ای در سازه های جدید جلوگیری به عمل آمده و برای ساختمان های موجود نیز در صورت وجود چنین طبقه ای، با مقاومسازی این نقیصه برطرف گردد

.
دلایل ایجاد طبقه نرم الف - وجود بازشوها و یا دهانه های آزاد زیاد ب - افزایش ارتفاع یک طبقه نسبت به بقیه خصوصا در همکف ج - مقاوم نبودن سازه در برابر نیروهای جانبی

.

.

Informative_Pictures_07_1.JPG

 

.

.

Informative_Pictures_07_2.JPG

.

.

ساختمان 4 طبقه ای که پس از زلزله 3 طبقه شد.

.

.

Informative_Pictures_07_3.JPG

.

.

Informative_Pictures_07_4.JPG

.

.


  • 8

#8 aKalantari

aKalantari

    Advanced Member

  • Members
  • ستارهستارهستاره
  • 61 ارسال
  • Locationتهران

ارسالی 17 September 2016 - 02:48 PM

تصویر هفت : بندرگاه

.

بندرگاه ناحیه ‏ای از یک بندر است که با استفاده بهینه از شکل طبیعی محل و احداث شاخه های تکمیلی موج شکن، محیط آرامی جهت ورود مطمئن کشتی‏‎ها، لنج‏ ها، قایق‏ های تفریحی و ... برای پهلوگیری، پیاده و سوار کردن مسافر ، بارگیری و تخلیه بار ایجاد می نماید.

.
هر بندرگاه دارای ظرفیت تعریف شده ‏ای برای کشتی، لنج و قایق پهلو گیرنده از نظر تناژ و آبخوره شناور می باشد

.
لنگرگاه که معمولا در حاشیه بندرگاه قرار دارد محل توقف و لنگر انداختن شناورها در داخل بندر گاه می باشد

.

.

Informative_Pictures_08_1.jpg

.

یکی از بندرگاه ‏های کوچک-متوسط ماهیگیری، تجاری استان بوشهر

.

محیط آرام داخلی بندرگاه براحتی قابل تمایز از محوطه بیرونی آن با امواج دارای انرژی می‏باشد، موج شکن ‏ها این انرژی را زائل و محیط آرامی را در داخل بندرگاه ایجاد می نمایند.

.


  • 7

#9 aKalantari

aKalantari

    Advanced Member

  • Members
  • ستارهستارهستاره
  • 61 ارسال
  • Locationتهران

ارسالی 18 September 2016 - 08:30 PM

تصویر هشت : رس های منبسط شونده

.

این خاکها با جذب آب بسرعت منبسط شده و به هنگام خشک شدن منقبض شده و ترک می خورند.

.

رس های منبسط شونده جزء خاکهایی هستند که به فونداسیون و ساختمان‏ها بویژه بناهای سبک تا متوسط بسیار آسیب رسانده و هزینه بسیار زیادی را به صاحبان این گونه بناها بابت تعمیر و بازسازی تحمیل می نماید

.
مشخصه این خاکها PI بالای 30 و LL بالای 50 می باشد، این خاکها نیروی بلند شدگی (آپلیفت) در زیر ساختمان را ایجاد می نمایند.

.

Informative_Pictures_09_1.jpg

.

شناسائی رس‏های منبسط شونده در سطح زمین

.

Informative_Pictures_09_2.jpg

.

نمونه ای از خسارت رس های منبسط شونده به پی و کرسی یک ساختمان

.


  • 6

#10 aKalantari

aKalantari

    Advanced Member

  • Members
  • ستارهستارهستاره
  • 61 ارسال
  • Locationتهران

ارسالی 21 September 2016 - 10:09 AM

تصویر نه : ستون قوی - تیر ضعیف

.

به هنگام افزایش تنش ها در یک سازه و با عبور از مرحله الاستیک ، مفاصل پلاستیک می تواند حسب توزیع سختی و شکل هندسی سازه در اکثر نقاط آن، بخصوص در دو سر اعضا تشکیل گردد. محل تشکیل برخی از این مفاصل می تواند مثمر ثمر و برخی دیگر ممکن است مضر باشد.

.

Informative_Pictures_10_1.jpg

.

Informative_Pictures_10_2.jpg

 

برای دستیابی عملی به مفصل های سودمند، اصل ستون قوی - تیر ضعیف شکل گرفته است.
ستون قوی - تیر ضعیف، به واقع نوعی سختی گذاری اعمالی به سازه ، در مرحله طراحی است تا به هنگام زلزله مفاصل پلاستیک در دو سر تیر تشکیل شود و سازه بتواند  عملکرد مقاومتری به هنگام زلزله داشته باشد.
در این اصل و برای تشکیل مفاصل پلاستیک در تیرها لازم است مجموع لنگرهای مقاوم ستونها بزرگتر از مجموع لنگرهای مقاوم تیرها باشد.

.

Informative_Pictures_12_3.JPG

.

.

در اصل ستون قوی - تیر ضعیف، ستون ها به هنگام زلزله کاملا الاستیک باقی مانده و با تدارک پایداری سازه در این هنگام، طبقات روی خود را محفوظ نگه می دارند
با تشکیل مفاصل پلاستیک در دو سر تیرها ضمن حفظ پایداری سازه، بخش زیادی از انرژی زلزله در این مفاصل مستهلک و دفع می گردد

.

.

Informative_Pictures_10_4.JPG

.

.


  • 3

#11 aKalantari

aKalantari

    Advanced Member

  • Members
  • ستارهستارهستاره
  • 61 ارسال
  • Locationتهران

ارسالی 22 September 2016 - 06:59 PM

تصویر ده : وسائل حفاظت فردی و ایمنی در کار

.

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد 484 نفر در 4 ماه نخست سال 1395 در حوادث ناشی از کار، جان خود را از دست داده ‏اند .

.
211 تن به دلیل سقوط از بلندی، 111 تن در اثر اصابت جسم سخت، 63 تن در اثر برق گرفتگی، 24 تن سوختگی و 20 نفر در اثر کمبود اکسیژن و 55 نفر در اثر دیگر سوانح جان باخته اند.
استان تهران با 90 نفر، خراسان رضوی با 40 نفر و اصفهان با 39 تن فوتی بیشترین آمار را از نظر موقعیت جغرافیایی در سوانح داشته اند.

.
در صورت استفاده از وسائل حفاظت فردی و ایمنی در کار، شاید اکثر این افراد اکنون زنده می بودند.
متاسفانه اکثریت فکر می کنند که این حوادث فقط برای دیگران ممکن است اتفاق بیفتد نه برای آنها

 

Informative_Pictures_11_1.jpg

 

.
ایمنی در کار را چه برای خود و چه برای افراد زیر دستمان در محیط های کاری جدی بگیریم، خانواده‏ ها در انتظار بازگشت صحیح و سالم عزیزانشان پس از پایان ساعت کاری به خانه می باشند.

.


  • 1

#12 aKalantari

aKalantari

    Advanced Member

  • Members
  • ستارهستارهستاره
  • 61 ارسال
  • Locationتهران

ارسالی 26 September 2016 - 09:04 AM

تصویر 11 : روانگرایی خاک

.

Liquefaction اسم از فعل Liquefy و در لغت به معنی تبدیل به مایع شده می باشد، خاک چگونه تبدیل به مایع می شود، آیا ذرات آن ذوب می شوند؟

.
Soil Liquefaction یا روانگرایی خاک حالتی است که تحت شرایط ویژه ای، ذرات جامد خاک رفتاری شبیه مایعات پیشه می کنند و ضمن از دست دادن سختی و مقاومت خود، قادر به نگهداری و حفظ ظرفیت باربری خود نمی باشند، وقتی جسمی فاقد مقاومت برشی بوده و قادر به تحمل برش نباشد ، هر چیز که سخت‏ تر از آن باشد به داخل آن فرو رفته و در زیر آن جای می گیرد، همانند فرو رفتن جسمی در باتلاق و یا آب

Informative_Pictures_12_1.JPG

.

شرایط ویژه چیست الف - وجود بارهای دینامیکی (رفت و برگشتی) ب - بالا بودن آب زیرزمینی (اشباع بودن خاک) ج - ریزدانه بودن خاک (ماسه و برخی ازلای ها) د - وجود فشار منفذی آب

.
به عبارتی ساده تر ماسه و لای آبدار تحت اثر زلزله ممکن است رفتار مخربی را ایجاد نمایند که روانگرایی نامیده می شود به هنگام روانگرایی ساختمان ها در خاک فرو رفته ، کج یا واژگون  شده ، سازه های توخالی زیر زمینی نظیر منهولها و خطوط لوله زیرزمینی به سطح زمین بالا می آیند، گسیختگی‏های خاک افزایش یافته و ....

.

Informative_Pictures_12_2.jpg

.

Informative_Pictures_12_3.JPG

.

Informative_Pictures_12_4.JPG

.

Informative_Pictures_12_5.jpg

.

راه های جلوگیری الف - ایجاد پی های گسترده برای ساختمان های سبک تا متوسط ب - ایجاد شالوده های عمیق برای ساختمان های سنگین ج - تزریق شیمیایی به داخل لایه های روانگرا د- تعویض خاک همراه با تراکم دینامیکی ه - ایجاد سیستم زهکشی در محل و پایین بردن سطح آب زیرزمینی و ....

.


  • 3

#13 movaddat

movaddat

    Member

  • Members
  • ستارهستاره
  • 10 ارسال

ارسالی 26 September 2016 - 03:06 PM

ممنون از تصاویر استفاده کردم ادامه بدید


  • 1

#14 aKalantari

aKalantari

    Advanced Member

  • Members
  • ستارهستارهستاره
  • 61 ارسال
  • Locationتهران

ارسالی 27 September 2016 - 08:34 PM

با سلام و تشکر از جناب مودت برای درج و ثبت اولین اظهار نظر
برای هر شروعی باید پایانی را نیز متصور بود ، پایان این تاپیک هم مرتبط با دو مسئله می تواند باشد اول وقت نگذاشتن برای تهیه مطلب ، دوم عدم استقبال و بازدید از آن، خوشبختانه فعلا که چنین مسائلی وجود ندارد ، از آینده هم که هیچکس خبر ندارد

.

.

تصویر 12 : گسیختگی ستون‏ها

.

گسیختگی ستون‏ها در سه طریق صورت می پذیرد

Informative_Pictures_13_1.jpg

 

الف - کمانشی که مختص ستون‏های لاغر بوده و بیشترین گسیختگی ستون‏ها را شامل می شود،

.
ب - فشاری که مختص ستون‏های غیر لاغر است، درصد کمتری از گسیختگی‏ ها مرتبط با این حالت می باشند، در این نوع گسیختگی  و برای ستون‏های بتنی میلگردهای طولی ستون که در محل خرابی بتن کمانش یافته ‏اند کاملا مشهود است

.
ج - برشی که ناشی از بارگذاری جانبی بوده و بیشتر در سازه‏ هایی نظیر پل‏ ها قابل مشاهده است.

.

Informative_Pictures_13_2.jpg

.

Informative_Pictures_13_3.jpg

 

.

Informative_Pictures_13_4.jpg

 

.

Informative_Pictures_13_5.jpg

.

Informative_Pictures_13_6.jpg

 

.

کلیپ کوتاهی مرتبط با آزمایش گسیختگی فشاری در یک ستون بتنی دایروی یعنی مقاوم ترین ستون ممکنه در هیئت خود پیوست گردیده است.

.

فایل پیوستی  Compressive Failure.rar   383.14K   22 تعداد دریافت ها

.


  • 4

#15 civil007

civil007

    Newbie

  • Members
  • ستاره
  • 1 ارسال

ارسالی 27 September 2016 - 08:38 PM

عالی

 


  • 1

#16 siamakhoseinzadeh

siamakhoseinzadeh

    Member

  • Members
  • ستارهستاره
  • 11 ارسال
  • Locationiran

ارسالی 27 September 2016 - 09:07 PM

درود بر شما.

تاپیک بسیار خوبی می باشد.

جا دارد از زحمات جنابعالی قدردانی گردد.

موفق باشید.


  • 1

#17 aKalantari

aKalantari

    Advanced Member

  • Members
  • ستارهستارهستاره
  • 61 ارسال
  • Locationتهران

ارسالی 29 September 2016 - 12:40 PM

با سلام و تشکر از جناب مهندسین سیویل 007 و حسین ‏زاده برای اظهار نظرهای محبت آمیز و دلگرم کننده اشان

.

تصویر 13 : بتن خود متراکم (SCC)

.

بتنی است که به لحاظ خصوصیات فیزیکیش و بدون نیاز به لرزاندن ، قابلیت پر کنندگی قالب ها تحت اثر وزن خود را دارد و تا حدودی همانند مایعات، شکل ظرف را به خود می گیرد.

.
فلسفه وجودی : در سال‏های آغازین دهه 80 میلادی در ژاپن، دوام سازه های بتنی مورد توجه ویژه‏ ای قرار گرفت یکی از ضعف های دوام بتن مرتبط با عدم تراکم به هنگام ریختن و ناشی از ویبره نخوردن آن بود که باعث عدم پوشش میلگرد و از بین رفتن میلگرد در اثر خوردگی می شد که خود متاثر از دو امر بود استفاده از کارگران نامتخصص و یا محل‏ هایی که صعوبت اجرا داشتند نظیر سازه‏ های مرتفع که نیروی انسانی کار تراکم را با حداقل تلاش ممکنه به پیش می بردند، چاره کار در تولید بتنی دیده شد که نیازی به نیروی انسانی برای تراکم نداشت، در سال 1986 تئوری ساخت چنین بتنی توسط دکتر اوکامورا (Okamura) عرضه گردید و در سال 1988 در دانشگاه توکیو ژاپن این بتن ساخته شد،
.
نتایج، موفقیت آمیز بودن طرح را تایید می کرد این بتن  High Performance Concrete نام گرفت که بخاطر ویژگی های آن بسرعت جهانی گردید و بعدها به  Self-Consolidating Concrete یا به اختصار SCC شهرت یافت

.

Informative_Pictures_14_1.JPG

.

.

Informative_Pictures_14_2.JPG

.

Informative_Pictures_14_3.jpg

.

ترکیبات ساخت : سیمان معمولی، سنگ دانه، آب، خاکستر بادی، میکروسیلیس، سوپرپلاستی سایزر، عامل های اصلاح ویسکوزیته (VMA)، هواساز (AEA) و ....

.
آزمایشات کنترلی : اندازه گیری اسلامپ، حلقه J، قیف V، جعبه L، جعبه U، مقاومت فشاری 7، 28 و 90 روزه و ...

.
موارد استفاده : سازه ‏های پرمیلگرد، سازه‏ های پوسته‏ ای یا نازک، کف سازی، سازه های بلند و مرتفع نظیر پل‏های مرتفع ، کارهای ترمیمی و بهسازی، بتن‏ های تزئینی و دکوراتیو و هر جایی که احتمال عدم تراکم بتن وجود دارد

.
مزایا : جاری شونده، پر کننده، جدا نشدن دانه‏ ها از مخلوط، عدم نیاز به ویبراتور، کاهش زمان اجرا، بالا بردن دوام سازه، کاهش نیروی انسانی و خطاهای ناشی از آن در کار و ...

.
معایب در ایران : هزینه بالای ساخت، مواد مضاف کمیاب و وارداتی  و جا نیافتادن روش به عنوان یک ضرورت، بجز برخی پروژه های خاص نظیر تونل توحید، بزرگراه طبقاتی صدر و چند پروژه دیگر کاربرد اجرایی چندانی نیافته است.

.

Informative_Pictures_14_4.jpg

.

Informative_Pictures_14_5.jpg

.

Informative_Pictures_14_6.jpg

 

.

Informative_Pictures_14_7.JPG

Informative_Pictures_14_8.jpg

.

.


  • 3

#18 pedram2010

pedram2010

    Newbie

  • Members
  • ستاره
  • 1 ارسال

ارسالی 30 September 2016 - 05:14 AM

.با تشکر از زحمات شما .

لطفا ادامه بدیدنکات خیلی مفید واموزنده هستند


  • 1

#19 aKalantari

aKalantari

    Advanced Member

  • Members
  • ستارهستارهستاره
  • 61 ارسال
  • Locationتهران

ارسالی 04 October 2016 - 01:32 PM

با سلام و تشکر از مهندس پدرام عزیز، این تاپیک با این همه بازدید کننده حتما ادامه خواهد یافت منتها برای آنکه از محتوی این مجموعه چیزی کم نشود فکر می کنم بهتر است تعداد پست‏ها را در هفته به 2 یا 3 تا محدود کنم.

.

تصویر 14 : ستون‏ های کوتاه

.

ستون‏ها اعضای قائم یک سازه بوده که بارهای وارده را بصورت محوری و فشاری تحمل کرده و نهایتا به فونداسیون انتقال می دهند ، حسب ارتفاع و ابعاد مقاطع ، ستون بر دو نوع تقسیم می شوند الف - ستون‏ های بلند ب - ستون‏ های کوتاه

.
در ستون‏ های کوتاه نسبت ارتفاع موثر ستون به بعد مقطع مربوطه ستون کمتر از پانزده و ضریب لاغری نیز کمتر از پنجاه می باشد. این ستون‏ها همانگونه که در تصویر 12 بیان شد در اثر گسیختگی فشاری و یا برشی به مکانیسم می رسند

.
محاسبات ریاضی نشان می دهد که اگر ارتفاع ستونی نصف شود، سختی جانبی آن 8 برابر می شود ، به عبارتی ساده تر با نصف شدن ارتفاع، ستون می تواند 8 برابر سابق نیروی جانبی تحمل کند، تحمل چنین نیروی جانبی زیادی، باعث تمرکز تنش در آن شده و چنانچه ستون برای چنین باری طراحی نشده باشد سریعا به گسیختگی برشی و گاها فشاری خواهد رسید.

Informative_Pictures_15_1.jpg

.

Informative_Pictures_15_2.jpg

.

Informative_Pictures_15_3.jpg

.

Informative_Pictures_15_4.JPG

.

Informative_Pictures_15_5.JPG

.

ستون های کوتاه به خودی خود مشکل زا نمی باشند و چنانچه در طراحی لحاظ شده باشد بر اساس سختی خود بار وارده را نیز تحمل خواهند کرد، مشکل از آن جایی آغاز می شود که در طراحی ستونی بلند دیده شده باشد ولی پس از اجرا به علل مختلف به کوتاه تبدیل شود.

.
علل ایجاد : الف - پستی بلندی و یا شیب طبیعی زمین و ایجاد ستون‏های نابرابر در طبقه همکف ب - احداث نیم طبقه در همکف و یا طبقه‏ های دیگر ج - احداث میانقاب‏های سخت بالاخص در طبقه همکف و پارکینگ د - هر گونه عملیاتی که برهم زننده توزیع سختی جانبی در طبقات و بر خلاف نقشه های طراحی باشد

.
راه حل : الف - دیده شدن آن در طراحی و لحاظ شدن اثرات آن در محاسبات ب - ایجاد میانقاب‏ها بصورت نامتصل بنحوی که در باربری جانبی هیچگونه نقشی نداشته باشند بخصوص برای مراکز حساس نظیر بیمارستان ها ج - اتخاذ تدابیر و تمهیدات معماری برای میانقاب ها برای جلوگیری از تشکیل ستون کوتاه در سازه د - تقویت و بهسازی  چنین ستون ‏هایی در مرحله مقاومسازی ه - ....

.

Informative_Pictures_15_6.jpg

.

.

Informative_Pictures_15_7.jpg

.

.


  • 3

#20 souri92

souri92

    Advanced Member

  • Members
  • ستارهستارهستاره
  • 31 ارسال

ارسالی 05 October 2016 - 04:07 PM

تاپیکتون عالیه


  • 1

امیدوار بود آدمی به خیر کسان

مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان

تور ارزان استانبول





0 کاربر در حال خواندن این موضوع است

0 کاربر، 0 مهمان و 0 عضو مخفی